وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان
آخرین مطالب

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

جمعه, ۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۰۷:۰۸ ب.ظ

کودتای خاموش

 

کودتای خاموش

یکی از اهداف اصلی و اساسی انبیاء عظام ، سفیران الهی و حکومت مهدوی؛ ایجاد قسط و عدالت در میان مردم بود (لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنات و أنزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم النّاس بالقسط حدید 25). بنابراین درباره ی عدالت و رابطه ی عدالت اخلاقی و اجتماعی نکاتی را به عرض می رسانم:

 1- برقراری قسط و عدالت در میان جوامع انسانی از اهداف مهم انبیاء و یکی از مهمترین وظایف آنها برای ایجاد برابری و برادری، برای احقاق حقوق آنها، برای رفع تبعیض و نابرابری، برای ایجاد بستری جهت فلاح و رستگاری و سعادت انسانها بوده است.

2- خدای متعال با بیان مراتب قسط و عدل وظایف همگان را مبرهن و مشخص نموده که چگونه از ابتدا تا انتهای راه را ببیند و بروند، اول همگان را به عدل و احسان امر می کند (إنّ الله یأمر بالعدل والاحسان نحل 90) در مرتبه ی دوم وظیفه ی همگان را قیام به قسط و عدل می داند که یعنی نه تنها خود عادل باشد و عدالت را رعایت نماید بلکه دیگران را به انسجام قسط و عدل وادار نماید (... لیقوم النّاس بالقسط حدید 25) و در مرتبه ی سوم وظیفه و تکلیف همگان را قوّام به قسط و عدل می داند (یا أیّها الّذین آمنوا کونوا قوّامین بالقسط ... نساء 135) قوّامین جمع قوّام صیغه مبالغه به معنی بسیار قیام کننده است یعنی باید در هر حال و در هر کار و در هر عصر و زمان قیام به عدالت کنید که این عمل خلق و خوی شما شود و کمترین انحرافی به هیچ طرف پیدا نشود. (تفسیر نمونه ج4 ص162).

3- برای آمادگی در اجرای مراحل قسط و عدالت در عرصه ی اجتماعی باید عدالت اخلاقی را در روح و جان خود پیاده و به صورت خلق و خو و ملکه در بیاوریم تا بتوانیم عدالت اجتماعی را در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، بین المللی و ... پیاده کنیم. 

4- حکما و فلاسفه الهی می گویند عدالت اجتماعی تابع عدالت اخلاقی است تا عدالت اخلاقی در فرد و افراد ایجاد نشود عدالت اجتماعی تحقق پیدا نمی کند چراکه عدالت نه با خرید و فروش و معامله و معاهده و دادوستد حاصل می شود و نه با قرارداد بستن ، وقت و زمان تعیین کردن و نه با آرزوی بدون عمل و یا آه و افسوس نسبت به گذشته بلکه باید کمر همّت بست و عدالت اخلاقی را به عنوان یک فضیلت اخلاقی در درون خویش با جهاد و فداکاری و تزکیه نفس و مبارزه  با شیاطین و حبّ دنیا بدست آورد.

5- حکمای الهی برای تحقق عدالت اخلاقی نسخه ای ارائه می دهند که بدون عنایت و توجه و عمل به آن دست یابی به اهداف مورد نظر امکان پذیر نیست. می گویند عدالت اخلاقی یعنی تسلّط عقل نظری بر قوای ادراکی که شامل (وهم، خیال، حس، شک، ظن و...) و تسلّط عقل عملی بر قوای تحریکی که شامل (شهوت، غضب و غرائز دیگر همانند حبّ ذات، حبّ شهرت و ظهور، حبّ ریاست و...) می شود. وقتی عقل نظری و عملی بر قوای ادراکی و تحریکی تسلّط پیدا کردند و آنها را تعدیل و به حدّ وسط که وظیفه اصلی آنهاست آوردند عدالت اخلاقی در روح و جان این شخص ایجاد و به تبع آن عدالت اجتماعی در سطح خانواده و جامعه و روابط بین الملل تحقق پیدا می کند.

 6- تا عدالت اخلاقی در درون انسانها ایجاد نشود (که از لوازم اصلی آن نیز معرفت و شناخت کامل نسبت به داشته ها و سرمایه های خویش می باشد) باید شاهد پیمان شکنی ها و نقض عهدها، شاهد تبعیض و رانت خواری ها، شاهد اختلاس و ویژه خواری ها، شاهد فرار مالیاتی و حرام خواری ها، شاهد فاصله طبقاتی و اشرافی گری ها، شاهد میل به دنیا و تجمّل پرستی ها، شاهد خیانت به مردم و جاسوسی برای دشمنان، شاهد آمار بالای طلاق و فروپاشی خانواده ها، شاهد هجوم جاه طلبان و شیفتگان قدرت، شاهد خیانت در امانت و بی توجّهی به ارزشهای اسلامی و انقلابی و... باشیم. 

7- برای تعدیل قوای درون نیازمند شکوفایی عقل و حاکمیت او بر این قوا هستیم و شکوفایی عقل بدون ارتباط و عمل به وحی و معارف قرآن و عترت (آنگونه که در خطبه اول نهج البلاغه آمده: لیثیروا لهم دفائن العقول) امکان پذیر نیست که در نتیجه هیچ فرد و افرادی از مسئولین و مدیران تا افراد عادی بدون توجه و رعایت این نکته نمی توانند بوی عطر عدالت اخلاقی را از درون جان خود استشمام کنند بلکه بوی کنیف فسق و فجور، تبعیض و رانت و پارتی، طغیان و تعدّی شهوت و غضب یا وهم و خیال و... را متوجه خواهند شد.

 8- ریشه ی تمام نابسامانیها و آسیب های اجتماعی بخاطر فقدان عدالت اجتماعی و در اساس، نبود عدالت اخلاقی است کسانی که می خواهند با آسیب های اجتماعی با گستره ی عظیم آن مبارزه کنند راهی جز هدایت مردم و بویژه مدیران و مسئولین بسوی کسب عدالت اخلاقی ندارند چون فساد مالی و اخلاقی با همه ابعادشان خبر از غلبه ی شهوت بر عقل می دهد و هرگونه فساد فکری، علمی و عملی خبر از کودتای وهم و خیال بر عقل می دهند و هر گونه جنایت و آدم کشی خبر از حاکمیت غضب بر عقل می دهد و... بنابراین برای مبارزه با آسیب های اجتماعی راهی جز آراستگی به زیور عدالت اخلاقی و اجتماعی و آزادی عقل از اسارت قوای درون همانند شهوت و غضب وجود ندارد.

 9- سیستم آموزشی ما از مدرسه تا دانشگاه این آمادگی را ندارد که بتواند نیروهای خود را مزیّن به مراتب عدالت نماید و زمینه ساز حکومت مهدوی باشد چراکه بدون تزکیه و تهذیب (که مقدّم بر آموزش است و آموزش مقدّمه آن می باشد و در مدارس و دانشگاه های ما به عکس آنچه قرآن فرموده عمل می شود) عدالت اخلاقی و به تبع آن عدالت اجتماعی تحقّق پیدا نمی کند و بدون اینها کودتاها در درون انسان و بعد در بیرون صورت می پذیرد که به تبع آن آسیب ها، معضلات و مشکلات فراوان بوجود می آید که یکی از نمونه هایش اختلاس های میلیاردی است که از رسانه ها به گوش می رسد.

 10- قابل توجّه تصمیم سازان، تصمیم گیران، احزاب، جناح ها، اقوام و طوایف؛ با رفتن جناحی و آمدن جناحی دیگر یا رفتن مسئولی و انتخاب دیگری مشکل مردم حل نمی شود مگر حرکت در مسیر قرآن و عترت و تحصیل عدالت اخلاقی و عدالت اجتماعی وگرنه هر روز شاهد افزایش پرونده ها در محاکم کیفری و گسترش آسیب های اجتماعی هستیم.

11- وقتی عدالت اجتماعی در خانواده، اجتماع، محیط کار و تلاش، محیط تعلیم و تربیت و... رعایت نشود حاکی از فقدان عدالت اخلاقی در این عرصه ها است و نبود عدالت اخلاقی موجب سربرآوردن شرک خفیّ و کفر عملی، در رفتار و عملکرد انسان ها می شود و همین دلیل قاطع بر نهادینه نشدن معارف عمیق الهی در درون جان و فقدان اخلاص و قرب الهی است که اینها دلیل واضح و روشن بر عدم شکوفایی عقل و حکمت نظری و عملی و افسار گسیختگی قوای درون و تعدّی و تجاوز آنها با حمایت نفس و شیطان و شکستن حریم ها و حلال و حرام های الهی و به تبع آن گسترش آسیب های مضرّ و مخرّب در سطح خانواده و جامعه و کمک به جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن است. بنابراین با عدالت اخلاقی و اجتماعی می توان جلوی هرگونه آسیب، هرگونه ظلم و بیدادگری، هرگونه فساد و تبعیض، هرگونه اختلاف و دشمنی و هرگونه ... را گرفت چرا که این افراد مزیّن به معرفت و علم نافع، عقل شکوفا و بندگی خدا هستند.

والعاقبة للمتّقین

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۶ ، ۱۹:۰۸
امراله اندرزیان