وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان
آخرین مطالب

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۰۲ ب.ظ

کدام خودکشی؟


 

یکی از آسیب های اجتمایی که از گناهان کبیره و غیر قابل جبران است مسئله خود کشی بویژه در میان جوانان می باشد دراین رابطه نکاتی را به عرض مخاطبان عزیز می رسانیم.

یک: اولین مطلبی که باید ذهن ها رامشغول ووجدان ها رابه حرکت در بیاورد این است که چرا انسانی که بنا بود پایه گذار یک نسلی بشود خود را به دارآویزان و یا بانفت و بنزین می سوزاند اگر بر اساس نصوص اسلامی خود کشی از گناهان بزرگی است که خداوند وعده هلاکت و آتش داده است،با خود کشی می خواهد کجا برود(ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه –بقره195-ولاتقتلوا انفسکم-نساء29)

دو: وقتی عده ای راه می افتند معارف حیات بخش و سعادت آفرین اسلامی را به سُخره می گیرند ،زمانی که سبک زندگی غربی رادر مجالس شادی و غم،در رفت و آمد و میهمانی،در تحصیل و کار،در معماری،در لباس پوشیدن،در جشن ها و جشنواره ها ودر .... برسبک زندگی اسلامی ترجیح می دهیم،وقتی علوم الهی ووحیانی که رسالت او نجات انسان ها از هر گونه جهل و جهالت است در حاشیه قرار بگیرد و فرشته نجات راصرفاً در علوم حسّی و تجربی جست و جومی کنیم که کف علم و بی خبراز گذشته و آینده است،زمانی که تزکیه و تربیت که مقدم بر تعلیم است مقدمه هم نباشد و آموزش که مقدمه ی تربیت است همه کاره شود ،وقتی در سبک زندگی مسئله ی کسب حلال و لقمه ی پاک کمتر مورد توجه قرار بگیرد و.... به طور قطع بستر ظهور و بروز آسیب های اجتمایی آماده می شود.

سه: یکی از نیاز های اساسی جوانان مسئله ی ازدواج آسان و به موقع می باشد و بر اساس تحقیقات به عمل آمده بخشی از خود کشی ها به خاطر بی توجهی خانواده ها و مسئولین مربوطه می باشد. چه کسی فتوا داده است که باید هزینه های عروسی این قدر سنگین باشد؟ کی گفته مهریه باید این قدر بالا باشد؟چه کسی فتوا داده که عروسی باید با گناه شروع و با گناه خاتمه یابد؟ چه کسی این رسوم غلط و بعضاً حرام را آورده است؟کدام حجت شرعی است که فرد بتواند در محضر خداوند اقامه نماید.اگرخانواده هامسئله ی ازدواج را با توکل به خدا همانند بقیه مسائل جدی بگیرند و به فریاد فرزندانشان برسند وجامعه ومسئولین حمایت نمایند ومجالس عروسی اسلامی را مذمت نکنند،خیلی ازاین نابسامانی ها رخت بر می بندد.

چهار: یکی از مسئولین گفته بود که خود کشی مهمتر است یا بد حجابی. قابل توجه ایشان و همه ی آنهایی که این گونه حرف می زنند که باید بررسی کردچرا خود کشی در این سطح بالا وجود دارد آیا بعضی از ناهنجاری هایی که به خاطر بد حجابی و بی حجابی وروابط آزاد دختر و پسرو دهن کجی به احکام الهی صورت می گیرد نیست که زمینه ساز خود کشی می شود؟آیا بعضی از طلاق هایی که درابتدای تشکیل زندگی بوجود می آید که خود نیز یک نوع خود کشی و دیگر کشی است،به خاطر همین انتخاب های سطحی،بی ضابطه،کوچه بازاری و بدون رعایت حریم شرعی نبوده است؟آیا آنهایی که سازمان یافته ، جسورانه،وبی مهابا در مقابل یکی از احکام ضروری اسلام یعنی عفاف و حجاب می ایستند یک نوع خود کشی و هلاکت نیست؟(به حدیث معراج رجوع شود)آِیا ولنگاری و بی بند و باری عده ای موجب سقوط ونابودی خود و دیگران نشده است؟ خود کشی تنها این نیست که خود را حلق آویز کند یا بسوزاند بلکه هر کسی دل و جانش به گناه و معصیت آلوده شود وتوبه و تطهیر ننماید مرده ای عمودی بیش نیست و اگردیگران زمینه سازآلودگی او باشند قطعاً اورا کشته اند وحقیقت وجودی اورا در درونش دفن نموده اند اگر چه هنوز تشییع نشده باشد.

پنج: وقتی عده ای مردم را از مسجد،نماز،موعظه،دعا و ارتباط با روحانیت فراری می دهند وبعضی ازمتدینین ودلسوزان نسبت به فریضه ی امربه معروف ونهی از منکر بی تفاوت می شوند و به زندگی می چسبند، چه انتظاری داریم که بد حجابی، خودکشی ، طلاق و...نباشد؟

شش: براساس مبانی اسلامی و معارف دین آنهایی که اسباب انحراف فکری و اخلاقی دیگران را مهیا می کنند در حقیقت آنها را کشته اند. کسانی که بستر اعتیاد وآلوده شدن به مواد مخدر را فراهم می نمایند و از این راه ارتزاق می کنند خود وآنهارا به هلاکت رسانده اند.افرادی که با کج فهمی سعی می کنند در نگاه و اندیشه ی دیگران تصرف نمایند وآنهارا نسبت به خدای متعال و وعده های او بی اعتقاد و نسبت به آینده زندگی نا امید نمایند، در حقیقت آنها را کشته اند.کسانی که با رواج ابتذال واختلاط وفسادهای پنهانی وعلنی قوّه حیوانی وشهوانی اورا همه کاره نموده وعقل وعقلانیت را به اسارت برده اند،حیات انسانی را از او سلب واورا کشته اند.افرادی که با ترویج کسب های حرام همانند ربا،رشوه،اختلاس،رانت،گران فروشی،کم فروشی،احتکار،ترک خمس وزکات و...گوشت ،پوست ،خون واستخوان اورا آلوده نموده اند حتماً اورا کشته وبه هلاکت رسانده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۰۲
امراله اندرزیان
پنجشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۴:۵۱ ب.ظ

دیوانه کیست؟


بر اساس داوری و قضاوت اکثری مردم انسان دیوانه کسی است که مشاعر اداراکی به ویژه عقل را از دست داده است در حالیکه در معارف دینی ما همچو افرادی به عنوان مریض وآسیب دیده یاد شده اند نه دیوانه. بنا به ضرورتی که احساس می کنیم دیوانه از دیدگاه اسلام به طور مختصر تعریف می شود باشد که متذکر شویم.

1-آنکه دنیا بخرد و آخرت بفروشد :دنیا در مقابل آخرت متاع قلیلی است که جز به عنوان آماده نمودن سفر و مقدمه آخرت نباید به او دلبستگی پیدا کرد.عمر طولانی در دنیا در مقابل زندگی ابدی اخروی لحظه ای نیز به شمار نمی آید،همانکه یک روزش پنجاه هزار سال اینجا است(فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه- معارج آیه4). روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بردیوانه ای گذشت  فرمود اینجا چه خبر است گفتند آدم دیوانه ای است. فرمود: دیوانه نیست او آسیب دیده است. دیوانه واقعی کسی است که دنیا رابر آخرت ترجیح دهد(یعنی آخرتش را بفروشد و دنیا را بخرد)

لازم است نگاه عبرت آموز به این دنیا و اهلش داشته باشیم که ما چه اندازه به یاد خدا و آخرت هستیم وچه اندازه در صدد آماده نمودن توشه ی آخرت می باشیم وچه قدر تلاش وکوششها وتجارت و داد و ستد های ما بی ثمر و بی فایده می باشند؟

2- کسی که عزّت بدهد و ذلّت بخرد: براساس مبانی دینی و تجربه ی تاریخی،افرادی که عزّت و شرف خود را با پذیرش ذلّت معاوضه نموده اند،برای رسیدن به جاه و مقام و یا پول و ثروت بوده است.عرصه ی کربلا یک نمونه از صف آرایی اهل عزّت (با آن تعداد کم)در مقابل اهل ذلّت (با آن تعداد زیاد)است. اگر عزّت از آن انسان های عاقل و فرزانه و با شرف و با اصالت ومعتقد به خدا و آخرت است.که (لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنین  منافقون 8) ذلّت نیز از آن انسان های دیوانه و بی خرد و سفیه می باشد.

3- آنکه تلاش بیهوده نماید:از بعضی از آیات قرآن استفاده می شود که عده ای عمر و جوانی و همه ی سرمایه های خود را در جهت خوش خدمتی و رضایت شیطانهای انسانی و جنّی صرف نموده و دست خالی از توشه ی خوب و دست پر از گناه و غفلت و ... دنیا را ترک نموده اند. بر همین اساس وا حسرتا و واویلای آنها بلند است (یا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فی‏ جَنْبِ اللَّه زمر56)و در خواست رجوع به دنیا دارند درحالی که دنیا نسبت به برزخ همانند رحم مادر نسبت به دنیا است و هیچ آدم عاقل و فرهیخته ای طلب برگشت به رحم مادر را نمی کند بنابراین افرادی که سعی و تلاش بیهوده می کنند دیوانه هایی بیش نیستند.

4-آن کس که مقصد و مقصودشان آشپز خانه تا توالت است:افرادی که روحی گیاهی دارند و سبک زندگی خود را بر همین اساس بنیان می گذارند مبداء تا مقصد آنها برای بیش از 50 تا 100 متر نیست .نه خداوند و نه زندگی ابدی هیچ کدام مورد نظر و برنامه ریزیشان  نیست .حضرت استاد جوادی آملی در تفسیر این فراز از خطبه ی سوم نهج البلاغه در مورد جناب عثمان ( الی ان قام ثالث القوم نافجاً حضنیه بین نثیله و معتلفه) تا آن که سوی به خلافت رسید ،دو پهلویش از پر خوری باد کرده  همواره بین آشپزخانه و دستشویی سرگردان بود ،می فرماید که اینگونه از افراد نهایت همت وتلاشی که می کنند برای رسیدن به زندگی گیاهی است که هیچ بهره ای از آخرت ندارند . این قضیه تنها مخصوص جناب عثمان نبود بلکه اکثری مردم به لقای حق و آخرت باور ندارند و تمام تلاش خود را مصروف شکم و شهوت می نمایند .کدام آدم عاقل و با بصیرت است که همچو داد و ستدی می نماید مگر انسان های دیوانه و عاری از عقلانیت .

5- آنکه برای رسیدن به جاه و مقام از همه ی هستی می گذرند: افرادی که شهوت مقام در بخش انگیزه و وهم و خیال در بخش اندیشه بر عقل انها حاکم شده باشد برای رسیدن به عزت و مقام دنیوی از حیث مادی و معنوی دیوانه وار هرچه دارند می دهند از هزینه های میلیاردی تا آلودگی به گناهانی همانند غیبت ، تهمت ، حسادت و... بنابراین انسانهای عاقل می دانند که در مقابل هزینه های مادی باید پاسخ بدهند چون ( المال مال الله ) و در مقابل از دست دادن ثروت های معنوی که به خاطر آلوده شدن به گناه حبط و از بین رفته اند نیز باید جوابگو باشند و هیچ آدم عاقلی همچو معامله ی خسران آوری را ندارد مگر دیوانه ی غافل.

6-آن کس که بی راهه رود: از آنجایی که انسان مسافر برای رسیدن به مقصد و مقصود نیاز به راه در کنار مرکب و توشه دارد و تنها راه همان صراط مستقیم یعنی قرآن و عترت علیهم السلام است (وَ أَنَّ هذا صِراطی‏ مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوه‏ انعام 53) افرادی که با سبقت و سرعت فراوان از غیر اتوبان مستقیم استفاده و و بی راهه را انتخاب نموده اند به طور حتم و قطع سقوط خواهند کرد و به هلاکت می رسند . دیوانه هایی که امروز در سطح منطقه آتش جهالت و بی خردی خویش را با آتش گلوله هماهنگ و آرامش و آسایش را از مردم سلب نموده اند اخلاف آن اسلافی هستند که از راه نورانی و مستقیم ولایت و امامت جدا شدند و منشا این همه آتش افروزی و جنایت گردیده اند .بنابراین آنهایی که  معارف قرآن و عترت را پشت سر انداخته اند و نادیده می گیرند (فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِم- آل عمران 187 ) ود ل در هوای دشمنان خدا داشته مراقب باشند که این از سیره و سنت دیوانه ها ست که به جای راه چاه را و به جای نور ظلمت را و به جای حق باطل را و...انتخاب می کنند .

7-آنکه مشیّ وسیره اش غرورو تکبر است:افرادی که ازعقل وخرد خالی وسعی می کنند با اسباب وابزاری همانند ثروت،قدرت،مدرک،زیبایی و...خودرا برتر وبهتر از دیگران بدانند وغرور وتکبر را پیشه ی خود سازند،از جمله دیوانه هایی هستند که به تعبیر امام علی علیه السلام بزرگترین گناه،نکوهیده ترین عیبها وزینت وزیور ابلیس را به همراه دارند.(غررالحکم) آن کسانی که وقتی به منصب ومقامی اعتباری می رسند گمان می کنند ازدیگران برترند،که نه سلام می کنند ونه جواب سلامی را می دهند،نه فقرا را می پذیرند ونه از ارتباط با آنها خوششان می آید...دیوانه حقیقی اند.رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:دیوانه حقیقی کسی است که با تکبر وغرور راه می رود،متکبرانه به دو طرف خود نگاه می کند وپهلوهایش را با شانه هایش حرکت می دهد،نافرمانی خدا می کند وبا این حال بهشت را آرزو می کند،کسی ازشرّ اوایمن نیست وبه خیرش امیدی نمی رود.(میزان الحکمه ج 2)

8-آنکه جوانی اش درغیر طاعت خدا صرف شود:یکی ازبهترین نعمتهایی که خداوند به انسانها ارزانی داشته است،مسئله ی جوانی وآمادگی برای رسیدن به لقای حق است.باتغییر در سبک زندگی،گسترش بی مهار فضای مجازی،غفلت از سرمایه ی بی بدیل عمر وجوانی،عدم نظارت بعضی از خانواده ها،عدم تربیت صحیح و... موجب شده تا بعضی از جوانان عمر خویش را درگناه ومعصیت،بزهکاری،اعتیاد،اباحی گری و...صرف کنند که این نوعی از دیوانگی است.

پیامبرصلی الله علیه وآله با اصحاب خود بود که مردی به آنان برخورد،یکی از اصحاب گفت این مرد دیوانه است حضرت فرمود:نه او آسیب دیده است،دیوانه آن مرد یا زنی است که جوانی اش را درراهی جز طاعت خدا صرف کرده باشد.(معانی الاخبار)

والعاقبه للمتّقین

 

 

 

                                                                         

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۵۱
امراله اندرزیان