وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان
آخرین مطالب

۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۰۳ ب.ظ

سیاست بدون اخلاق(سکولاریزم پنهان)


سیاست بدون اخلاق(سکولاریزم پنهان)

ورود به عرصه ی سیاست و حکومت بدون از تهذیب و تزکیه نفس و بدون توجه به اصالت اخلاق و تبعیت سیاست از او، میدان لغزشی است که صاحبش را به وادی هلاکت و نابودی می فرستد.حضرت امام(ره)سیاست را به سیاست الهی ،شیطانی و مادی تقسیم می کند و عینیّت سیاست و دیانت را همان سیاست الهی که غایت آن خیر،سعادت،فضیلت،عدالت،معنویت،امنیت،تربیت و... به ارمغان می آورد میداند.از آنجایی که بعضی در عرصه ی سیاست وارد می شوند بدون از اینکه توجهی به جایگاه رفیع اخلاق الهی  داشته باشند ، نکاتی را در مورد بعضی از آفات و آسیب های سیاست منهای اخلاق که نوعی سکولاریزم پیدا و پنهان است به سمع و نظر مخاطبین عزیز می رسانیم.

یکم قدرت طلبی: وقتی سیاست تابع اخلاق نباشد روحیه ی قدرت طلبی حاکم و به دنبال آن خود بزرگ بینی و خود کامگی می آید و دارای عوارضی از جمله سرکشی،ظلم،تندی و تیزی،خردگریزی،تحقیر دیگران و ... می باشد. امام علی علیه السلام به مالک اشتر میفرماید: به مردم نگو به من فرمان دادند و من نیز فرمان می دهم پس باید اطاعت شود زیرا این گونه خود بزرگ بینی دل را فاسد ،دین را پژمرده و موجب زوال نعمت ها است.(نامه 53)

دوم خودپسندی: یکی از جاهایی که خودپسندی و خودشکفتگی درونی بروز و ظهور می کند آنجایی است که شخص بدون رعایت اخلاق و تزکیه نفس در عرصه ی حکومت و سیاست بیاید و خود را بهتر و برتر از دیگران بداند. امام علی علیه السلام به مالک اشتر میفرماید :مبادا هرگز دچار خودپسندی گردی و به خوبی های خود اطمینان کنی و ستایش را دوست داشته باشی که این ها همه از بهترین فرصت های شیطان برای هجوم آوردن به تو است و کردار نیک نیکوکاران را نابود سازد. (نامه 53)

سوم دروغ گویی و فریب کاری : از آفات و آسیب های مهلک و کشنده ی عدم تبعیت سیاست از اخلاق، حقه بازی و دروغ گویی است. بعضی برای رسیدن به نتیجه از هر ابزاری به ویژه دروغ گویی و نیرنگ استفاده می کنند. امام علی علیه السلام فرمودند: بد ترین سخن ، سخن دروغ است(و انّ شرّالقول الکذب) و می فرماید: به خدا قسم یک کلمه را از شما پنهان نمی دارم و هیچ نوع دروغی به شما نمی گویم.بنابراین اگر دروغ گویی و نیرنگ آمد اعتماد و اطمینان که از مهمترین سرمایه ها در روابط انسانی و اجتماعی است رخت بر می بندد . امام در نامه ای به یکی از کارگزارانش میفرماید:کسی می تواند بر مردم حکومت کند که نهان و آشکارش و قول و فعلش یکی باشد (لم یختلف سرّه وعلانیته و فعله و مقالته)

چهارم خشونت گرایی: یکی دیگر از آفات فقدان اخلاق در عالم سیاست خشونت گرایی است که از پیامد های آن اختلاف و دشمنی ،تعدی و تجاوز به حریم دیگران ، تهمت و توهین ،قتل و غارت ، ظلم و.... می باشد. امام علی علیه السلام می فرماید : وقتی مردم گرفتار خشونت حاکمان شوند جامعه دچار چهار آسیب می شود.

1-خروج از راه درست:یعنی از مسیر حق،عدالت،و انسانیت خارج می شوند.

2-چموشی:یعنی مردم قانون شکن، بداخلاق و عصبی می شوند.

3-ریاکاری:یعنی به خاطر تهدید و یا طمع به دنیا فضای زندگی او را نفاق و دورویی و شرک  آلوده می نماید.

4-اعتراض و نافرمانی اجتماعی

بنابراین در حکومت اسلامی برای جلوگیری و رفع این آفات و آسیب ها ، رعایت قانون که منبعث از شرع مقدس و همینطور فرامین و دستورات ولایت امر که لازم الاتباع است ،امری اجتناب ناپذیر می باشد.

امام علی علیه السلام خطاب به مالک میفرماید:باد غرورت،جوشش خشمت،تجاوز دستت ،تندی زبانت را در اختیار خود گیر و با پرهیز از شتاب زدگی و فرو خوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشیند و اختیار نفس در دست تو باشد و تو بر نفس مسلط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت و بازگشت به سوی خدا. (نامه 53)

پنجم امتیاز خواهی:آسیب دیگر در سبک زندگی سیاسی بدون اخلاق ،امتیاز خواهی و تجارت برای دنیای پست و حقیر است.یعنی همان چیزی که رنگ و بوی اخلاص و کارو تلاش برای خدا در آن یافت نمی شود. امام علی علیه السلام درمورد عقیل که از او درخواست کمک کرده و آهن داغ را به او نزدیک کرده بود می فرماید: به او گفتم ای عقیل گریه کنندگان بر تو بگریند ،از حرارت آهنی می نالی که انسانی به بازیچه آن را گرم ساخته اما مرا به آتش دوزخی می خوانی که خدای جبّارش با خشم خود آن را گداخته است . تو از حرارت ناچیز می نالی و من از حرارت آتش الهی ننالم؟

و خطاب به مالک اشتر می فرماید:مبادا هرگز در آن چه با مردم مساوی هستی امتیازی خواهی .(نامه 53)

ششم- دنیا پرستی:اگر کسی وارد عرصه سیاسی شود و امام و پیشوای او اخلاق کریمه ی الهی نباشد تا بتواند بر شهوت و غضب تسلط و تعدیل نماید، به طور قطع به سمت دنیا طلبی و میل به زخارف پست آن منحرف می شود و در این موقع سعی می کند هر مزاحمی را از سر راه بردارد که چه ظلم و ستم ها،حق کشی ها، بی آبرویی ها،شایعه پراکنی ها، تهمت ها و... که صورت نمی گیرد .

امام علی علیه السلام در نامه 31 به امام حسن علیه السلام می فرماید:همانا دنیا پرستان چونان سگ های درّنده عوعو کنان برای دریدن صید در شتابند ، برخی به برخی دیگر هجوم آورند و نیرومندشان ناتوان را می خورد و بزرگترها کوچکترها را  ،ویا چونان شترانی هستند که برخی از آنها پای بسته و برخی دیگر در بیابان رها شده که راه گم کرده و در جاده های نامعلومی در حرکتند و در وادی پر از آفت ها و در شنزاری که حرکت با کندی صورت می گیرد گرفتارند .نه چوپانی دارند که به کارشان برسد و نه چراننده ای که به چراگاهشان ببرد...(نامه 31)

نکته- اهل سیاست بدانند که :حکومت و قدرت در نگاه پیشوایان دین به ویژه حضرت امیر علیه السلام برای دست یابی به عدالت ،امنیت، رفاه، تربیت و همین طور اقامه ی حق و دفع باطل بوده است .در غیر این صورت آنقدر بی ارزش است که تعابیر زیر از ایشان درس آموز و حکیمانه می باشد.

1-حکومت نزد من بی ارزش تر از لنگه ی کفش پاره است مگرآنکه وسیله ی اقامه ی حق و دفع باطل باشد.

2-حکومت نزد من بی ارزش تر از آب بینی بز است.

3-حکومت نزد من بی ارزش تر از استخوان خوک در دست انسان جذامی است.

4-حکومت نرد من بی ارزش تر از گیاه خشکیده است.

5-حکومت نزد من بی ارزش تر از برگ جویده شده در دهان ملخ است.

6-به خدا قسم اگر همه ی هستی و تمام آنچه زیر آسمان هاست را به من بدهند که خدا را به وسیله ی گرفتن دانه ی جویی از دهان مورچه ای معصیت کنم هرگز این کار را نکنم.

7-سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خار های سعدان (سه شعبه که خوراک شتران بوده و سخت گزنده است) به  سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم ، خوش تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم. چگونه بر کسی ستم کنم برای نفس خویش که به سوی کهنگی و پوسیده شدن پیش می رود و در خاک زمانی طولانی اقامت می کند؟؟(خطبه 224)

والعاقبه للمتّقین

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۴ ، ۲۱:۰۳
امراله اندرزیان
يكشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۲۱ ب.ظ

غارت شده


غارت شده

 

خدای متعال در قرآن کریم کسانی را که همه یا بخشی از سرمایه، همانند( فطرت، عقل، ایمان، اخلاق، انسانیت و... ) را از دست داده اند و از راه و مسیر بندگی خدا خارج شده اند، خودباخته و زیانکار و غارت شده می داند. در این دنیای پر از غفلت و گناه نکاتی را در مورد همین نکته بیان می کنیم.

انسانها در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، و همینطور فردی و اجتماعی، سبک و روش زندگیی را تعریف و ارائه می دهند که اگر برای بندگی خدا و رسیدن به او باشد انسان را به سعادت و کمال حقیقی می رسانند و گر نه، سرمایه های درونی و برونی و میزبان و میهمان را در جهت شقاوت و هلاکت صرف می نمایند که از دیدگاه قرآن اینها خودباخته و غارت شده اند. در بعضی از مواقع همانند فصل انتخابات خطر از دست دادن سرمایه ها بیشتر به چشم می خورد. بنابر این اگر زندگی برای بندگی خدا نباشد به طور قطع برای یکی از مؤلفه های زیر است، که بطور مختصر به بعضی از آنها اشاره می شود:

1- جهل:

یکی از عوامل حبط و تباه شدن اعمال نیکو و پسندیده رفتار جاهلانه است. وقتی زمام امر به دست وهم و خیال در بخش ادراک و اندیشه، شهوت و غضب در حوزه ی تحریک و انگیزه قرار گیرد، و عقل به اسارت اینها در بیاید به طور حتم تصمیم سازیها، تصمیم گیریها و رفتار بیرونی ناشی از عقلانیت نخواهد بود و جهل و جهالت حرف اول را می زند،و همین موجب غارت سرمایه ها، حبط و نابودی اعمال گذشته و عدم توفیق در اندیشه ی صائب و اعمال و رفتار صواب خواهد شد.

بر این اساس است که امام علی ( علیه السلام ) به کمیل فرمود: هیچ حرکت و فعالیتی نیست  مگر آنکه تو در انجام آن به علم و معرفت نیاز داری (( یا کمیل، ما مِن حَرَکَهِ الا و انتَ مُحتاجٌ فیها الی معرفه - تحف العقول ص: 171 ))

بنابراین در هر کاری که به سعادت دنیا و آخرت انسان مربوط می شود ناچار از بصیرت و معرفت واقعی و حقیقی هستیم.

2- دست یابی به مال و ثروت حرام:

افرادی که محبت به مال و ثروت آنها را کور و کر نموده و بری رسیدن به آن حتی از آبرو مایه می گذارند باید بدانند که، رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند: هیچ دو گرگ درنده ای که وارد آغل گوسفندان می شوند ضرر و زیان و فسادشان بیشتر از دوستداری مال و جاه در دین مرد مُسلِم نیست.   جامع السعادة ج 2 ص 576

و مال حرام از نظر دینی سه مفسده دارد، یکی انداختن شخص به گناه و معصیت، دیگر کشاندن آن به خوش گذرانی و سوم اینکه مانع از یاد خدا می شود. جامع السعاده ح 2 ص 581

3- حبّ ریاست و شهرت:

پذیرش مسئولیت و خدمت خالصانه به بندگان خدا با هدف قرب الهی یکی از مؤلفه های سبک زندگیِّ معنوی و ملکوتی است و مورد بحث نیست، اما اگر حبّ و بغض، سکوت و سخن، قیام و قعود، حمایت و عدم آن در عرصه های مختلف بویژه انتخابات و... برای رسیدن به جاه، مقام و حبّ ریاست باشد، سبب غارت سرمایه های دنیوی و اخروی می شود.

امام باقر علیه السلام فرمود: ریاست را طلب نکن و گرگ نباش و به نام ما مردمان را نخورکه خداوند محتاجت خواهد نمود. جامع السعادة ج 1 ص 215

پیامبر ( صلی الله علیه و آله )فرمود: هیچ بنده ای با خداوند صادق نیست، مگر اینکه از گمنام بودن شادمان شود. جامع السعادة ج 1 ص 215

حبّ جاه، شهرت و مال برای کسب منزلت در میان مردم و درد دلهای آنها بر اساس حدیث نبوی موجب ریا و نفاق می شود، که همچون موریانه سرمایه های ایمانی و اخلاقی را تباه و نابود می کنند.

4- تفاخر:

در بعضی از عرصه های زندگی بویژه عرصه ی انتخاب و گزینش بعضی از ناهنجاریها جایگزین هنجارهای اخلاقی و دینی می شوند، ارزش هایی همانند ایمان، تقوا، جهاد، ایثار و نثار، کار و تلاش و خدمت برای خدا مظلوم و مغفول می مانند و ناهنجاریهایی همانند فخر فروشی به مال، ثروت، شهرت، حسَب،نسَب، قوم، قبیله، حزب و گروه حرف اول را می زند که همینها موجب خود با خته شدن و خسران و غارت گری سرمایه های اصلی و اصیل می گردند، پس مراقب باشیم.

امام سجاد ( علیه السلام ) می فرمایند: در عجبم از تکبر پیشه ی فخر کننده،کسی که دیروز نطفه بود و فردا جیفه ای( مرداری ) بد بو خواهد شد. جامع السعاده ج 1 ص 498

 عُقبِه پسر بشیر اسدی به امام باقر علیه السلام گفت: همانا من دارای حسَبی بزرگ بوده و در میان قومم عزیز محسوب می شوم. حضرت به او فرمودند: آیا با حسَب و نسَب بر ما منّت می گذاری و همانا خداوند به وسیله ی ایمان مقام هر کسی را که مردمان او را پست و حقیر می شمردند به شرط مؤمن بودن بالا برده و کسی که مردمان او را شریف می خواندند به سبب کفر ( در صورت کافر بودن ) پست و حقیر شمارده است. پس همانا کسی نسبت به کسی برتری ندارد مگر با تقوا.    جامع السعادة ج 1 ص 499

5- ریا و شرک:

 یکی از گناهان کبیره که نقش مستقیم در هلاکت انسان و غارتِ داشته ها و سرمایه های او دارد ریا و شرک اصغر است.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: همانا ترسناکترین چیزی که من بر شما از آن می ترسم شرک کوچک( اصغر ) است، گفته شد: شرک اصغر چیست؟ فرمود ریا، آنجایی که خشنودی خَلق را بر خوشنودی خالق مُقَدَم می داریم، زمانی که تعظیم و احترام را برای کسب منزلت دنیوی انجام می دهیم، وقتی خشم و غضب را صرفاً برای رضایت غیر خدا بکار می بریم با هدف دستیابی به مقام دنیوی و همین طور هر فعل و انفعالی که رضایت خدا در آن نیست و هر دست بوسی و تکریمی که برای ارضای نفسانیت و نه برای خداست، علاوه بر نوعی نفاق درونی، مغشوش به شرک و ریا و رشوه ی معنوی است که موجب نابودی و هلاکت و غارت سرمایه ها می شود. پس وای بر ما

رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمود: خداوند متعال عملی را که اندازه ی یک مثقال در آن ریا باشد را قبول نمی کند. جامع السعاده ج 2 ص 244

و فرمود: در روز قیامت به ریا کننده ندا داده می شود : ای نابکار، ای غدّار، ای ریا کننده، همانا عملت تباه و پاداشت باطل شد، پس برو پاداشت را از کسی بگیر که عملت را برای او انجام داده ای. جامع السعاده ج 1 ص 244

6- غرور:

در تعریف غرور آمده است که، سکون نفس به آنچه موافق هوی است و طبع به سبب شبهه و خُدعه ی شیطان به سمت آن میل می کند. بنابراین افرادی که خود را در دنیا و آخرت بهتر و برتر از دیگران بدانند و منشائی جز شهوت و غضب نداشته باشد مغرورانی هستند که بر اساس آیات و روایات هلاک خواهند شد.

در همه ی عرصه های زندگی بویژه در مسائل سیاسی و اجتماعی مراقب باشیم که علم، عبادت، قدرت، مال، طایفه، طرفدار و... ما را مغرور نکنند.

تاکنون دیده ایم افرادی که نعمت های خدا ( که موجب امتحان نیز هستند ) بخاطر کفران و ناسپاسی و إسناد به خود موجب هلاکت آنها شد، و اقبال مردم و محبت آنها در انتخابات و غیره، را امتیازهای خود دانستند و مغرور، خود باخته و غارت شده ی حقیقی گردیدند و  هکذا....

رسول خدا ( صلی الله علیه و آله )فرمودند: چه نیکوست خواب و افطار زیرکان، چگونه نسبت به بیداری و کوشش احمق ها مغبونند، به تحقیق که یک ذره عمل از صاحب تقوا و یقین بهتر و برتر است از مغرورانی که روی زمین را فرا گرفته اند. اخلاق شُبَّر ص 317

وای اگر با خدا دشمنی کنیم، بخاطر رضایت آنهایی که توان مساعدت در عقبی را ندارند.

وای اگر در امتحانات الهی ( همانند انتخابات ) سرمایه های مادی و معنوی را ببازیم.

وای اگر بخاطر میل نفس به دنیا زندگی ابد و سرای جاودان را از دست بدهیم.

وای اگر عمر تمام شود و دست خالی از دنیا برویم.

وای اگر بخاطر دنیای دیگران دین و ایمان خود را از دست بدهیم.

و وای اگر........

                                                              والعاقبةُ للمتقین

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۴ ، ۲۱:۲۱
امراله اندرزیان