وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان
آخرین مطالب
سه شنبه, ۵ دی ۱۳۹۶، ۰۷:۲۳ ب.ظ

دست خالی

دست خالی     

 

قرآن کریم همه ی مردم را به سعی وتلاش ( وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى نجم 39 )و تجارت ماندگار دعوت نموده  است (تجارت لن تبور) اما عده ای به خاطر دشمنی با وحی الهی و دین خدایی و بعضی به جهت عدم آگاهی وجهل علمی و عملی تلاش بی ثمر و بی فایده انجام می دهند. ما برآنیم تا نمونه هایی از اعمال و رفتاری که در سبک زندگی فعلی وجود دارد و نفعی عاید صاحبانش نمی شود را ذکر کنیم :

1- افرادی که سبک زندگیشان با گناه،شرک و ریا آلوده است یعنی غیر خدا را موثر در زندگی خود میدانند(وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِکُونَ - یوسف -106 )در حالی که خداوند به پیامبر (ص) خطاب می کند که( لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ زمر -65) یعنی شرک موجب حبط و نابودی عمل می شود ..

2- آنهایی که به دنیا و زخارف ان دل بستگی پیدا کرده و از خدا و اخرت غافل مانده اند،زحمت بی فایده کشیده و دست خالی دنیا را ترک می کنند،به آیات 15و 16 سوره هود به عنوان نمونه توجهی داشته باشیم(مَن کَانَ یُرِیدُ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَهُمْ فِیهَا لاَ یُبْخَسُونَ - أُوْلَئِکَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَبَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ ). دنیا گرایان بی اعتقاد به آخرت چه در ایران و چه در جهان هر چه انجام داده اند به هدر رفته و باطل می گردد. پس با سوادان مدرک به دست غیر عالم ، کم دنیای مادی را به رخ مومنین بکشند و از آنها تعریف نمایند .

3- افرادی که در انجام اعمالشان اخلاص نداشتهو فاقد انگیزه ی الهی اند از آنجایی که عمل بدون انگیزه ی الهی از بین رفتنی و نابود شدنی است به دلیل اینکه هرکسی برنیت و انگیزه  باطنی محشور می شود  (انما یحشر الناس علی نیّا تهم) بنابراین کسی که نیتّش خدایی نباشد، همه ی اعمالش هدر و نابود شدنی است ( مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ  -نحل -96 )

واز آنجایی که اعمال ورفتار بدون اخلاص حاکی از  حضور و تصرف شیطان است و غیر مخلصین درتیر رس دام شیطان اند بنا براین خطر بطور جدّی تهدید می کند که نتنها دست خالی بلکه با شیطان در جهنم محشور می شوند.

4- افرادی که احکام واجب الهی را ترک می کنند سعی و تلاش بی فایده دارند :

الف¬- ترک کننده ی نماز عاقبت به خیر نخواهد شد و جهنم را دیدار خواهد کرد به دلیل اینکه تمام اعمال وابسته به نماز است . (مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ- قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ   مدثر 42و43)

ب-کسی که حج واجب الهی را ترک کند (وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا وَمَنْ کَفَرَ-آل عمران -97 ) پس کسی که کفر عملی دارد اعمال خوبش حبط و برای آخرت چیزی ندارد .

ج-آنهایی که عاق والدین هستند نهایت کارشان جبّار و شقی و جهنم خواهد بود.

د-افرادی که شراب خوارند، چراکه را از دست و دیگر نمی تواند به وحی الهی عمل نماید و گوش شنوایی هم نخواهد داشت در حقیقت صورت انسانی و باطنی حیوانی و مرده ای بیش نیستند . امام علی (ع) : الصورة صورة انسان و القلب قلب حیوان ذلک میّت الاحیاء )

ذ- افرادی که عفاف و حجاب را رعایت نکرده و با بدحجابی و یا بی حجابی و آرایش های شیطانی ظاهر و جامعه را به فساد می کشانند ، این خود زمینه ساز و  مقدمه گناهان بزرگ دیگر که موجبات حبط و نابودی اعمال را به همراه دارد. اینها نه تنها تلاش بی ثمر ، بلکه آتش سوزان جهنم را ملاقات خواهند کرد.(به حدیث معراج در مورد اصناف بانوان جهنمی مرا جعه شود.)

ر- آنهایی که زکات و خمس نمی دهند به هنگام مرگ خطاب می رسد که (مُت یهودیاً او نصرانیاً) یعنی شما مسلمان نیستید و کسی که مسلمان نباشد توشه ای برای برزخ و قیامت خود ندارد.

ز- کسانی که بدون معرفت و شناخت به امام زمانشان بمیرند چون که حیات و زندگی و مرگ آنها جاهلی بوده علاوه بر دست خالی باید منتظر عذاب الهی نیز باشند .( من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه )

و ...

5- فرد یا افرادی که به غیر خدا امید و تکیه کنند، که یعنی ربوبیت ،رازقیت، مالکیت،حاکمیت و در یک کلام توحید افعالی را قبول نداشته و برای زندگی،درآمد،تشکیل خانواده، تحصیل و... به بشر ضعیف و محتاج امیدوار باشند . این افراد باید بدانند که زحمت بی فایده می کشند و دست خالی به سرزمین سوخته می روند (خداوند به یکی از پیامبرانش وحی فرستاد و فرمود: به عزّت و جلالم سوگند هر کس به غیر من امید داشته باشد ناامیدش خواهم کرد و در میان مردم جامعه ذلّت و خواری بر او خواهم پوشاند و...المیزان ذیل آیه ی 186)...

6- علومی که یاد گیری آنها نفعی برای دنیا وآخرت نداشته باشند.صرف عمر بهعنوان بهترین سرمایه پای همچو علومی خسارت بار و جبران ناپذیر است. علوم انسانی غیر اسلامی که استاد و دانشجوی ما را صرفاٌ به مساعل دنیوی و مادی مشغول و از وظایف و تکالیف دینی و الهی نسبت به خداوند و جهان آخرت باز می دارد ، مصداق همان تجارت بی سود و ثمری است که قرآن کریم تاکیدی می نماید  یعنی همان علمی که صاحب آن به هنگام رفتن از این دنیا بی سواد و دست خالی می رود ( وَمِنکُم مَّن یُتَوَفَّى وَمِنکُم مَّن یُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلَا یَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئًا  -حج -5) .)

7- افرادی که مسولیت و خدمت را نه برای رضای خدا و ذخیره ی آخرت بلکه که برای شهرت، سود ولذت، رانت وپارتی، جمع مال و منال و برای تقویت قوم و قبیله و حزب و باند با عدم رعایت عدالت بدست آورده و هیچ دغدغه ای به آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی نداشته و بلکه سعی می کنند آنها به فراموشی سپرده شوند اینگونه افراد مسئول این گونه افراد  باید مستحضر باشند که برای زندگی آخرت خویش توشه ای نداشته و فقیر خواهند بود  ( لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَفْرَحُونَ بِمَا أَتَواْ وَّیُحِبُّونَ أَن یُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ یَفْعَلُواْ فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِّنَ الْعَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ  - آل عمرا ن188 )

8-کسانی که مرتکب کار حرام می شوند و لو اعمال نیکی داشته باشند زحمت بی فایده کشیده و دست خالی می روند. امام صادق (ع) در تفسیر آیه ی23 سوره ی فرقان ( وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاء مَّنثُورًا ) فرمود:به خدا سوگند اعمال نیک آنان از کتان های قبطی سفید تر بود ولی هنگامی که چیز حرامی بر آنان عرضه می شد آن را ترک نمی کردند (کافی  ج2-ص81) و رسول خدا (ص) فرمود : آنان نماز می خواندند و روزه می گرفتند و اعمال مستحب شب را انجام می دادند ولی هنگامی که چیز حرامی بر آنان عرضه می شد بر آن چنگ می انداختند .به این سبب خداوند اعمال نیک آنان را تباه کرد .( الدر المنثور  ج6- ص247  )

                                                                              والعاقبه للمتقین  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۵
امراله اندرزیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی