وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان
آخرین مطالب
يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۵ ب.ظ

وظیفه یا نتیجه؟


وظیفه یا نتیجه ؟!

درباره‌ی احساس وظیفه و تکلیف نکاتی را به عرض خوانندگان و مخاطبین محترم می‌رسانیم:

1-بر اساس حدیث نبوی همه مومنین و مسلمین نسبت به هم و همینطور نسبت به دفاع از اسلام و احکام نورانی آن موظف و مکلف هستند « کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته » و این وظیفه و مسئولیت همیشگی و متناسب با جایگاه، توان و وسعی که دارد میباشد.

2-همانگونه که قرآن کریم برای هدایت همگان آمده « هدی للناس /بقره185 » ولکن تنها متقین از این هدایت بهره‌مند می‌شوند « هدی للمتقین »؛ همچنین همه انسانها مسئولیت دفاع از اسلام و رسیدگی به هم‌نوعان خویش  را دارند اما کسانی می‌توانند ادای تکلیف نمایند که از شایستگی های علمی و عملی برخوردار باشند.

3- همه‌ی ما موظف هستیم شایستگی های لازم را برای معرفت و شناخت اسلام و خدمت به بندگان خدا کسب کنیم یعنی در سایه‌ی علم نافع و تزکیه‌ی نفس، خود را به جایگاه بندگی خدا و خدمتگزاری مردم برسانیم.

4-آنچه از آیات و روایات  برای رسیدن به مقام بندگی و خدمتگزاری استفاده می‌شود دارای مولفه هایی است ازجمله: الف: شکوفایی عقل تجریدی و ملکوتی: یعنی همان که به وسیله‌ی آن میتوان بندگی خدا را نمود و بهشت را کسب کردآنگونه که امام صادق(ع) می‌فرماید: « العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان ». ب : علم نافع یا علم نورانی: که صرفاً نه در حوزه بدست می‌آید و نه در دانشگاه بلکه در سایه‌ی نیل به مقام تقوا بدست می‌آید « اتقوا الله یعلمکم الله / بقره 282 » که این علم همان نوری است که خداوند در قلب انسانها قرار می دهد. « العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء ». ج: عدالت اخلاقی: که در سایه‌ی تسلط عقل نظری و عملی بر قوای ادراکی و تحریکی تحصیل می‌شود تا زمینه ساز عدالت اجتماعی باشد. د: عبودیت و بندگی خداوند: که به عنوان هدف خلقت یاد می‌شود « ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون / ذاریات 56»

5- احساس وظیفه و تکلیف آن وقتی جایگاه حقیقی خود را پیدا میکند که براساس اولویت و نیازمندی صورت پذیرد. وقتی عرصه ی جهاد اصغراست همانند هشت سال دفاع مقدس حضور درجبهه ها را وظیفه بدانیم، زمانی که جنگ نرم و جهاد کبیر است مقابله‌ی جدّی با فرهنگ مبتذل غرب و ترویج سبک زندگی قرآنی رادنبال کنیم. هنگامی که ارزشهای اسلامی و شعارهای انقلابی مورد هجمه‌ی خود باختگان داخلی و دشمنان خارجی واقع شده دفاع انقلابی را تکلیف خود بدانیم. وقتی تحریم و جنگ اقتصادی اولویت دشمنان است توجه به اقتصاد مقاومتی ورعایت قناعت و پرهیز از زندگی تجملی و اشرافی را وظیفه‌ی خود بدانیم.آن زمانیکه دشمنان از طریق فتنه گران و اصحاب نفوذ درصدد استحاله‌ی ارزشهای اسلامی و براندازی نظام هستند با هوشمندی و بصیرت لازم به عنوان یک وظیفه و تکلیف اقدام نماییم.

6-آنهایی که به خاطراحساس وظیفه خود را در معرض رأی و انتخاب مردم قرار داده و همینطور کسانی که به دیگران مسئولیت می دهند همه باید بدانیم زمانی این احساس وظیفه و تکلیف درست و صحیح است که شایسته تر و بهتر ازاو نباشد و گرنه عذاب دردناک درانتظار آنهاست. خدای متعال می فرماید: آنهایی که وظیفه را انجام نداده‌اند و دوست دارند مورد ستایش قرار بگیرند از عذاب آسوده نیستند، بلکه عذاب دردناک برای آنان خواهد بود. « ویحبّون ان یحمدوا بما لم یفعلوا فلا تحسبنّهم بمفازه من العذاب ولهم عذاب الیم/ آل عمران 188» وهمچنین بر اساس حدیث نبوی اگر کسی منصبی را تصرف نماید که شایسته تر ازاو وجود داشته باشد به خدا و رسول و مسلمین خیانت کرده است «مَنْ تَقدَّمَ عَلَی المُسلمینَ و هُوَ یری اَنَّ فِیهِم مَن هُوَ أَفضَل مِنهُ فَقَدْ خانَ اللّهَ وَرَسُولَهُ والْمُسلِمینَ / الغدیر ج8ص 291» .آیا آنهایی که صرفا به خاطر وابستگی به فلان حزب و گروه یا قوم و تبار به مناصبی رسیده اند و شایسته تر از آنها موجود می‌‌باشد می توانند درمواقف قیامت پاسخ گو باشند « وقفوهم انّهم مسئولون/ صافات 24 »

7-آیا احساس وظیفه و تکلیف موسمی، فصلی و مقطعی است یا دائمی و همیشگی؟ بنابراین جای این پرسشها است که چگونه بعضی با مردم و در کنار مردم نیستند اما در موقع انتخابات احساس وظیفه می‌کنند، چگونه است که سالی یکبار مردم را نمی‌بینند اما برای کسب آرا در انتخابات سخن از خدمت به مردم می‌زنند. آیا نباید در قبال معضلات و مشکلات مردم احساس تکلیف و همدردی کنیم؟ نباید در مورد هجمه فرهنگی دشمن احساس وظیفه نماییم؟ نباید درباره اعتیاد جوانان و معضلات اقتصادی احساس تکلیف داشته باشیم؟ نباید درباره‌ی مسئله مهم ازدواج و سبک زندگی اسلامی و قرآنی اقدامی بنماییم؟ نباید در مورد مراکز عبادی همانند مساجد و همینطور دین و معنویت مردم احساس وظیفه و تکلیف بکنیم؟ نباید درباره‌ی اتحاد و همدلی و ایجاد اخوت میان مردم که مورد تاکید قرآن است سعی و تلاش نماییم؟ نباید درباره مطالبات رهبر معظم انقلاب و هشدارهای وی احساس تکلیف نماییم؟

و نباید درباره . . .

8- تکلیف گرایان به « احدی الحُسنَیَین » می‌اندیشند نه به شهرت، قدرت، ثروت، منافع، حزب و گروه، قوم و تبار و ... بنابراین آنهایی که برای رسیدن به قدرت از هر وسیله و ابزاری بهره می‌برند در اندیشه و رفتار ماکیاولی عمل می‌کنند نه قرآنی و وحیانی. پس اگردر سایه‌ی عمل به تکلیف الهی نتیجه‌ی مطلوب به دست آمد به عنوان نعمت و فضل پروردگار مورد شکر و سپاس خواهد بود « هذا من فضل ربی / نمل40»

 

والعاقبه للمتقین

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۹
امراله اندرزیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی