وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان
آخرین مطالب
يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۵۷ ب.ظ

کدام هنر؟ فجور یا تقوا ؟!


هنر تصویر حقیقی و واقعی از جایگاه ، مقام و منزلت هنرمند است.                  

1- نخستین هنرمند در این عالم وجود خدای هستی بخش است که هرچه عنوان شئی(چیز)براومی رود مخلوق اوست(الله خالق کل شی- رعد16) و هر چه مخلوق اوست زیبا آفریده  است (الذّی احسن کل شی خلقه-سجده 7 )  همچون آیات آفاقی اعم از آسمانها و زمین دریاها،کوها، جنگل ها و... آیات انفسی یعنی روح و جسم انسان و..... نشان از همان تصویر واقعی از هنر و هنرمند است.

2- آنچه به عنوان هنر از انسان سر می زند ،به جایگاه حقیقی او بر می گردد.

امام علی (علیه السلام) برای روح وروان انسان چهارمرحله رابیان می کند.

یک : در مرحله ی روح گیاهی اند، یعنی حیات حقیقی آنها مثل یک گیاه هست که نهایت تلاششان جمع اموال وپخت در آشپزخانه و خوردن و دفع در توالت است.

دو:مرحله ی دوم روح حیوانی است، یعنی یا شهوت بر عقلشان مسلط است یا غضب و نتیجه کار و تلاش و هنرشان این است که یا خوکی شهوت ران و بی غیرت می شوند و یا گرگی درّنده.

سه:مرحله ی سوم روح انسانی است، این ها در مرحله ی فرزانگی، خردمندی و یاد خدا هستند که هم خود اهل نجات وسعادت اند و هم راه سعادت و رستگاری را به دیگران نشان می دهند.

چهار:مرحله ی چهارم روح ایمانی است، افرادی که در این مرحله اند اسفار اربعه طیّ نموده و نفس مطمئنه راتحصیل وبه مقام فنا نائل شده اند که نه خود را می بینند و نه هنر خود را بلکه هر چه می بینند خداست .

3-هنر حقیقی و و متعالی زمانی جایگاه خود را پیدا میکند که صاحب آن بتواند قوه عقلش را به قوای دیگری مثل شهوت و غضب و وهم و خیال مسلط کند و تعدیل نماید چرا که بنا به گفته ی بزرگان اخلاق از چهار صورت باطنی انسان فقط یک صورت آن انسان است. اگر عقل حاکم شد انسان، اما اگر شهوت بر عقل حاکم شد چهار پا و اگر غضب مسلط شد گرگی درّنده و اگر وهم حاکم شد شیطانی مکّارو حیله گر خواهد بود .

4- هنرمند برای این که هنرش پاک و زیبا باشد راهی جز تهذیب درون و خود سازی حقیقی ندارد. باید درونش زلال، نورانی، معنوی، کوثر، پاک و..باشد تا درعمق دل وجان انسان تاثیرخود را بگذارد.

5- آن جایی که هنر اثر معنوی ندارد و موجب انحراف و اعوجاج(کج روی) می شود بخاطر اسارت عقل هنرمند در دام قوای درون و دخالت قوه ی واهمه در جزییات و صورت سازی آن ها توسط خیال و مشکلاتی که در شعر و موسیقی و نمایش و ... برای ایمان و اعتقاد مردم درست میکند. از باب اینکه گفته اند( از کوزه همان برون تراود که در اوست) یک هنرمند آنچه به عنوان سخن و کلام اظهار میدارد، به عنوان شعر می سراید، به عنوان موسیقی ارائه میدهد، به عنوان نمایش به صحنه می آورد و ... اول ببیند جایگاه خود کجاست . در مرحله عقل ، شهوت  ،غضب  ،وهم ویاخیال است؟

 6- همانطور که حضرت امام سیاست رابه سیاست شیطانی،مادی و الهی تقسیم می کرد می توان هنر را نیز به همین سه قسم تقسیم نمود. 

 الف:هنر یا شیطانی است، انسان های شیطان صفتی همچون (فرعون ها،قارونها، معاویه ها، عمر و عاص ها و شیطان بزرگ یعنی آمریکا و اذنابش )بنا برروایت وقتی شیطان قابیل را وسوسه کرد وبرادرش هابیل را به قتل رساند، سه رفتار ازخود نشان داد که هر سه در اسلام حرام هستند.یکی اینکه عریان شد دوم اینکه رقص وپایکوبی را شروع نمود وسوم اینکه آواز خوانی را آغاز کرد.وقتی از او سوال شد چرا اینقدرخوشحال هستی(شادی شیطانی)گفت: نطفه اختلاف را در فرزندان آدم گذاشته ام که دیگر برادر به برادر رحم نکند.

ب:یا هنر مادی و حیوانی است، یعنی آنهایی که از ثروت و سرمایه شان برای دوری مردم از خدا و احکام الهی استفاده میکنند مثل(قارون که مضیف خانه میزد و سه وعده شکم مردم را پر می نمود تا از پیامبر خدا حضرت موسی (ع) دور شوند.)

ج -یا هنر الهی و معنوی است، یعنی عمل بر طبق قرآن و عترت.یعنی  هنرمردان بزرگی مثل امام خمینی(ره) که زاهدانه زندگی کرد و دنیای مذموم و مظاهر آن را سه طلاقه نمود،یعنی هنر جوانانی که دردهه ی شصت درمقابل کفر واستکبار ایستادند،عزّت وعظمت آفریدند،سوختند،زیرتانک رفتند،در اروند خروشان غرق شدند،روی مین وسیم خاردار معبر دیگر همرزمان خود شدند و...یعنی هنرمردان وزنانی که حماسه ی 9 دی را با پیروی ازرهبر ومقتدای خود خلق نموده وچشم فتنه را درآوردند و...  

7-تصور از هنر که رقص و پایکوبی، اختلاط محرم و نامحرم ، جلسات لهو و لعب، مد عوض کردن، کف و سوت زدن، آزادی حیوانی داشتن و ...باشد تصویری غلط و اهانت به هنر و هنرمند حقیقی و راه اندازی اینگونه مجالس سراسر حرام و ازقسم هنرشیطانی ا ست.

8-هنر یا هنرفجوراست یاتقوی(فالهمها فجورها وتقویها-شمس8)هنرمند نیز یا فاجر یا با تقوی. هنری که محصول آن سحر وجادوگری،خدعه ونیرنگ،بی حجابی وبد حجابی،رواج سنّت های غلط،ترویج خرافه پرستی،تقلید کورکورانه ازفرهنگ غرب،عدم اعتقاد به خدا وجهان آخرت،ترویج اندیشه سکولاری،تحجر و واپس گرایی و هنرفجور است.اما هنری که دلها را متوجه خدا کند،صلح وصفا به ارمغان آورد،محبت وعاطفه را افزون نماید،ادخال سرورکند و دل بندگان خدا راخوشحال نماید،ناهمواریها را هموار،سبک زندگی را اسلامی،عشق به خدا را زیاد و محبت به قرآن وعترت را افزایش دهد و...

هنر واقعی از نظر امام:

یک- آن است که به وسیله ابزاری مانند فیلم و تئاتر .....اعتقادات مردم به خداوند یگانه و عالم قبر و قیامت محکم شود و فرهنگ اصیل اسلامی و اخلاق مردم مخصوصا جوانان رشد یابد.

 دو-هنرمند کسی است که دلهای مردم را متوجه خداوند محکم سازد و جامعه را از غفلت و گناه دور کند و روحیه شجاعت وشهادت و مردانگی وغیرت و عفت را در کشور زنده نماید

سه-تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده  اسلام ناب محمدی (ص) اسلام ائمه هدی (علیهم السلام )، اسلام فقرای درد مند، اسلام پا برهنه گان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها باشد.

چهار-هنری زیبا و پاک است که کوبنده ی سرمایه دار مدرن و کمونیسم خون آشام، نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التفاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی درد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد.

پنج -هنر در مدرسه ی عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است.

شش-هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخ کامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است هنر در جایگاه واقعی  خود تصویر زالو صفتانی است که از مکیدن خون و فرهنگ اصیل اسلامی فرهنگ عدالت و صفا لذّت می برند(صحیفه نورج21ص30)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۹
امراله اندرزیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی