وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان

مطالبی از دیدگاه قرآن و اهل بیت

وب سایت شخصی امراله اندرزیان
آخرین مطالب
يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۳۱ ب.ظ

به امید کی نشسته ایم؟


به امید کی نشسته‌ایم؟

بزرگان اخلاق و عرفان ماه رجب و شعبان را مقدمه‌ی ماه میهمانی خدا و دست یابی به مقام تقوای توحیدی دانسته و می‌دانند. « همان ماهی که همه‌ی مقدرات مادّی و معنوی یک سال انسان در شب‌های قدرش مشخص و معیّن می‌شود»

به بهانه ی حلول ماه رجب و برکات کم نظیر آن نکاتی را به عرض خوانندگان عزیز می‌رسانیم:

1 . از آنجا که فرصت‌ها همچون ابر بهاری می‌گذرد « تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ » و عمر انسان سریع به پایان خود نزدیک می‌شود، افراد هوشمند و زیرک سعی می‌کنند ظرف زمان را با اعمال صالح پر کنند و توشه‌ی زندگی ابد را بردارند.

2 . سرعت و سبقت برای جمع دنیا و ذخارف آن، مذموم است اما برای تحصیل معارف الهی، عبودیت و بندگی خداوند، احسان به بندگان خدا و . . .  ممدوح و مورد تأکید اسلام است. خداوند می‌فرماید: « فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ... وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ » بقره 148 و آل عمران 133

3 . ماه رجب و ... ماه طلب مغفرت و آمرزش و انجام اعمال خیر مثل دعا، ذکر، استغفار، صدقه، روزه، و . . .  می‌باشد. بنابراین به جای سرعت و سبقت برای تکاثر و تفاخر و . . . به وادی معنویت مورد اشاره در اعمال ماه رجب بیاییم و روح و دل وجان را نورانی و جلا بخشیم .

4 . اگر خود، دست به کار نشویم و خدای ناکرده دست خالی از دنیا برویم چه کسی به فریاد ما می‌رسد ؛

الف. اگر به امید زن یا شوهر هستی، بدان بر اساس آیات و روایات اولین درگیری و نزاع در قیامت بین زن و شوهر است، هرکدام حقوق ضایع شده‌ی خویش را مطالبه می‌کنند.( خانواده موفق/ 85)

ب. اگر امید ت به فرزندان هست، بدان که بعضی ازآنها بر سر سفره‌ی آماده‌ی ارث نشسته و یادی از شما نمی‌کنند  و آنچه در سبک زندگی فعلی می‌بینیم خیلی از فرزندان امروزی توشه‌ی آنچنانی برای خود آماده نمی‌کنند تا چه رسد به پدر و مادر، ضمن اینکه نه از یک سوم سهمُ الارث که مخصوص مرحوم مغفور والد است چندان هزینه‌ای می‌شود و نه ارث دختران را می‌دهند و نه . .( یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ- ( شعراء 88 و 89 ).

ج. اگر به امید دوستان و رفقا هستی حتماً خودت می‌بینی، بخش عظیمی از دوستی ها بر اساس منافع دنیوی است و در همین دنیا یا از هم جدا می‌شوند و یا قهر و کینه به دل می‌گیرند و یا دشمنیِّ علنی می‌کنند و تنها عده‌ای قلیل وفادار می‌مانند، تا چه اندازه به یاد من و تو باشند. و در قرآن نیز آمده که می‌گوید« یا وَیْلَتى‏ لَیْتَنی‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلا ... » «ای کاش با فلانی رفیق نمی‌شدم...» الفرقان. 28

د. اگر به امید هم حزبی‌ها و .  . . نشسته ای، مطمئن باش که بعضی از آنها به خاطر منافع دنیا ازآن حزب جدا می‌شوند، بعضی فراموش می‌کنند، بعضی دوستی و رفاقت را به جاه ومقام می فروشند و بعضی خواست حزب و جناح را بر خواست خدا مقدم می دارند و از آن جایی که مباحث شبه سیاسی وارد دسته بندی ها و گروه گرایی ها شده، چندان خیری از آنها به کسی نمی‌رسد.

ذ- اگر به امید أرحام و اقوام نشسته ای پس بدان تمام روابط نسبی و سببی در عالم قیامت قطع می شود و روابط فقط بر اساس ایمان و اعتقاد به خداوند می باشد. فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ ( المؤمنون. 101 )، وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْباب‏ ( البقرة. 166  )

ر- اگربه امید ثروت و دارایی ات هستی، بدان که ازآنها کاری بر نیاید- ما أَغْنى‏ عَنِّی مالِیَهْ ( الحاقّه 28)- واگربه امید قدرت وتوانایی ات نشسته ای بدان که اینها نیز نابود می شوند- هَلَکَ عَنِّی سُلْطانِیَهْ (الحاقّه 29 ).

5 . همانطور که تنها به دنیا آمدیم، تنها از دنیا می‌رویم و تنها مبعوث می‌شویم « وَ لَقد جَئتُمونا فُرادی » آنجا نه پدر به جای فرزند و نه فرزند چیزی از کیفر پدرش را تحمل می‌کند. « یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ وَ اخْشَوْا یَوْماً لا یَجْزی والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَیْئاً » (لقمان/ 33)

6 . ماه رجب ماه محاسبه و جبران است، نگاه کنیم به اعمال جوانحی و جوارحی مان ببینیم خواست خدا را مقدم داشته‌ایم یا خواست خود و تمایلات نفسانی را، ببینیم خواست خدا را یا خواست خانواده، دوستان، قوم و حزب را پس بدانیم هرکسی بار خود را به دوش کشیده و تنها محاکمه و کیفر می‌گردد « أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى » (نجم/38) البته منظور و مقصود ما آنجایی است که خواست دیگران با خواست خداوند در تضاد و تناقض باشد.

7 .  یکی از موانع کمال و راهزن اصلی و اساسی برای توشه برداری در دنیا، آرزوها و خیال‌های باطل است. با اینکه سال آخر، ماه آخر، هفته‌ی آخر، روز آخر و یا ساعت آخر عمرش هست، بخاطر آن راهزن چاره‌ای برای خود نمی‌اندیشد و در آستانه‌ی مرگ و هنگام ورود به برزخ فریاد قالَ رَبِّ ارْجِعُون‏( المؤمنون. 99 )  او بلند می‌شود و پاسخ کوبنده‌ی عدم بازگشت از سوی خداوند را دریافت ‌می‌کند. بنابراین کسی که نمی‌داند کی و کجا می‌میرد « وَ ما تَدْری نَفْسٌ بِأَیِّ أَرْضٍ تَمُوتُ » (لقمان/34) باید همچون یک مسافر، همیشه آماده و از فرصتها همانند ماه رجب به خوبی استفاده و بهره ببرد.

8 . هر چه جلوتر می‌رویم بخاطر تغییر در ذائقه و سبک زندگی ضرورت بیدار شدن و به خود آمدن بیش از گذشته لازم و اجتناب ناپذیر است. مگر نه آن است که عده‌ای شب‌شان روز و روزشان شب، برخی نه حال انجام واجبات رادارند و نه محرمات را ترک می کنند، عده‌ای نه از معارف قرآن خبری، نه از احکام شرعی آنچنان اطلاعی ، نه با نهج البلاغه ارتباطی، نه از قرآن صاعِد (صحیفه‌ی سجادیه) آگاهی و نه به رساله‌ی مرجع تقلید عملی . . .  دارند. بنابراین به امید چه کسی نشسته ایم؟

ذات نایافته از هستی بخش     کی تواند که شود هستی بخش

9 . پس تنها به خدایی امید ببندیم و از دستوراتش پیروی کنیم که :

یک: تمام نعمتها، حسنات، خیرات و توفیق اعمال صالح از اوست « وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ » (  النحل، 53  )

دو: هر کار خیری را ده برابر پاداش می‌دهد « مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها » ( الانعام. 160)

سه: در دنیا، برزخ و قیامت فقط او یار و یاور و سرپرست مومنان است. « اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا . . . » (  البقره. 257)

چهار: خزائن آسمانها و زمین نزد او و کلید آنها به دست اوست. « وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » (   المنافقون. 7   )

« لَهُ مَقالیدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » (   الزمر. 63  )

پنج: دنیا و آخرت و آنچه میان آنهاست از اوست. « یا مَن لَهُ الدُنیا وَ الاخِرَه » مفاتیح الجنان

شش: آرامش روحی و روانی فقط با یاد او امکان پذیر است ولاغیر « أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب » (  الرعد. 28  )

هفت: تمسک به قرآن و عترت وی موجب نجات از هرضلالت و گمراهی است. « ...  اِن تَمَسَکتُم بِهما لَن تَضِّلوا اَبَدا » (حدیث ثقلین)

هشت: آمرزش گناهان فقط به وسیله ی او صورت می‌گیرد. « َ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ » (   آل عمران. 135   )

نُه: هر درِ رحمتی را که باز کند احدی توان بستن آن را ندارد و هر درِ رحمتی را ببندد احدی توان باز نمودن آن را ندارد.( ما یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِکَ لَها وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ....فاطر2)

دَه: کسی که بر غیر تو وارد شود محروم است، آنکه به غیرتو رو کند زیان کار است، هرکه به درگاه غیر تو رود محتاج گشته و هرکه از غیر فضل و کرم تو درخواست کرد بی نوا گردید(ازدعاهای ماه رجب-مفاتیح الجنان ص223)

(( خدایا عاقبت همگان را ختم به خیر و سعادت بگردان ))

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۹
امراله اندرزیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی