به امید کی نشسته ایم؟
به امید کی نشستهایم؟
بزرگان اخلاق و عرفان ماه رجب و شعبان را مقدمهی ماه میهمانی خدا و دست یابی به مقام تقوای توحیدی دانسته و میدانند. « همان ماهی که همهی مقدرات مادّی و معنوی یک سال انسان در شبهای قدرش مشخص و معیّن میشود»
به بهانه ی حلول ماه رجب و برکات کم نظیر آن نکاتی را به عرض خوانندگان عزیز میرسانیم:
1 . از آنجا که فرصتها همچون ابر بهاری میگذرد « تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ » و عمر انسان سریع به پایان خود نزدیک میشود، افراد هوشمند و زیرک سعی میکنند ظرف زمان را با اعمال صالح پر کنند و توشهی زندگی ابد را بردارند.
2 . سرعت و سبقت برای جمع دنیا و ذخارف آن، مذموم است اما برای تحصیل معارف الهی، عبودیت و بندگی خداوند، احسان به بندگان خدا و . . . ممدوح و مورد تأکید اسلام است. خداوند میفرماید: « فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ... وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ » بقره 148 و آل عمران 133
3 . ماه رجب و ... ماه طلب مغفرت و آمرزش و انجام اعمال خیر مثل دعا، ذکر، استغفار، صدقه، روزه، و . . . میباشد. بنابراین به جای سرعت و سبقت برای تکاثر و تفاخر و . . . به وادی معنویت مورد اشاره در اعمال ماه رجب بیاییم و روح و دل وجان را نورانی و جلا بخشیم .
4 . اگر خود، دست به کار نشویم و خدای ناکرده دست خالی از دنیا برویم چه کسی به فریاد ما میرسد ؛
الف. اگر به امید زن یا شوهر هستی، بدان بر اساس آیات و روایات اولین درگیری و نزاع در قیامت بین زن و شوهر است، هرکدام حقوق ضایع شدهی خویش را مطالبه میکنند.( خانواده موفق/ 85)
ب. اگر امید ت به فرزندان هست، بدان که بعضی ازآنها بر سر سفرهی آمادهی ارث نشسته و یادی از شما نمیکنند و آنچه در سبک زندگی فعلی میبینیم خیلی از فرزندان امروزی توشهی آنچنانی برای خود آماده نمیکنند تا چه رسد به پدر و مادر، ضمن اینکه نه از یک سوم سهمُ الارث که مخصوص مرحوم مغفور والد است چندان هزینهای میشود و نه ارث دختران را میدهند و نه . .( یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ- ( شعراء 88 و 89 ).
ج. اگر به امید دوستان و رفقا هستی حتماً خودت میبینی، بخش عظیمی از دوستی ها بر اساس منافع دنیوی است و در همین دنیا یا از هم جدا میشوند و یا قهر و کینه به دل میگیرند و یا دشمنیِّ علنی میکنند و تنها عدهای قلیل وفادار میمانند، تا چه اندازه به یاد من و تو باشند. و در قرآن نیز آمده که میگوید« یا وَیْلَتى لَیْتَنی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلا ... » «ای کاش با فلانی رفیق نمیشدم...» الفرقان. 28
د. اگر به امید هم حزبیها و . . . نشسته ای، مطمئن باش که بعضی از آنها به خاطر منافع دنیا ازآن حزب جدا میشوند، بعضی فراموش میکنند، بعضی دوستی و رفاقت را به جاه ومقام می فروشند و بعضی خواست حزب و جناح را بر خواست خدا مقدم می دارند و از آن جایی که مباحث شبه سیاسی وارد دسته بندی ها و گروه گرایی ها شده، چندان خیری از آنها به کسی نمیرسد.
ذ- اگر به امید أرحام و اقوام نشسته ای پس بدان تمام روابط نسبی و سببی در عالم قیامت قطع می شود و روابط فقط بر اساس ایمان و اعتقاد به خداوند می باشد. فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ ( المؤمنون. 101 )، وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْباب ( البقرة. 166 )
ر- اگربه امید ثروت و دارایی ات هستی، بدان که ازآنها کاری بر نیاید- ما أَغْنى عَنِّی مالِیَهْ –( الحاقّه 28)- واگربه امید قدرت وتوانایی ات نشسته ای بدان که اینها نیز نابود می شوند- هَلَکَ عَنِّی سُلْطانِیَهْ – (الحاقّه 29 ).
5 . همانطور که تنها به دنیا آمدیم، تنها از دنیا میرویم و تنها مبعوث میشویم « وَ لَقد جَئتُمونا فُرادی » آنجا نه پدر به جای فرزند و نه فرزند چیزی از کیفر پدرش را تحمل میکند. « یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ وَ اخْشَوْا یَوْماً لا یَجْزی والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَیْئاً » (لقمان/ 33)
6 . ماه رجب ماه محاسبه و جبران است، نگاه کنیم به اعمال جوانحی و جوارحی مان ببینیم خواست خدا را مقدم داشتهایم یا خواست خود و تمایلات نفسانی را، ببینیم خواست خدا را یا خواست خانواده، دوستان، قوم و حزب را پس بدانیم هرکسی بار خود را به دوش کشیده و تنها محاکمه و کیفر میگردد « أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى » (نجم/38) البته منظور و مقصود ما آنجایی است که خواست دیگران با خواست خداوند در تضاد و تناقض باشد.
7 . یکی از موانع کمال و راهزن اصلی و اساسی برای توشه برداری در دنیا، آرزوها و خیالهای باطل است. با اینکه سال آخر، ماه آخر، هفتهی آخر، روز آخر و یا ساعت آخر عمرش هست، بخاطر آن راهزن چارهای برای خود نمیاندیشد و در آستانهی مرگ و هنگام ورود به برزخ فریاد قالَ رَبِّ ارْجِعُون( المؤمنون. 99 ) او بلند میشود و پاسخ کوبندهی عدم بازگشت از سوی خداوند را دریافت میکند. بنابراین کسی که نمیداند کی و کجا میمیرد « وَ ما تَدْری نَفْسٌ بِأَیِّ أَرْضٍ تَمُوتُ » (لقمان/34) باید همچون یک مسافر، همیشه آماده و از فرصتها همانند ماه رجب به خوبی استفاده و بهره ببرد.
8 . هر چه جلوتر میرویم بخاطر تغییر در ذائقه و سبک زندگی ضرورت بیدار شدن و به خود آمدن بیش از گذشته لازم و اجتناب ناپذیر است. مگر نه آن است که عدهای شبشان روز و روزشان شب، برخی نه حال انجام واجبات رادارند و نه محرمات را ترک می کنند، عدهای نه از معارف قرآن خبری، نه از احکام شرعی آنچنان اطلاعی ، نه با نهج البلاغه ارتباطی، نه از قرآن صاعِد (صحیفهی سجادیه) آگاهی و نه به رسالهی مرجع تقلید عملی . . . دارند. بنابراین به امید چه کسی نشسته ایم؟
ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش
9 . پس تنها به خدایی امید ببندیم و از دستوراتش پیروی کنیم که :
یک: تمام نعمتها، حسنات، خیرات و توفیق اعمال صالح از اوست « وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ » ( النحل، 53 )
دو: هر کار خیری را ده برابر پاداش میدهد « مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها » ( الانعام. 160)
سه: در دنیا، برزخ و قیامت فقط او یار و یاور و سرپرست مومنان است. « اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا . . . » ( البقره. 257)
چهار: خزائن آسمانها و زمین نزد او و کلید آنها به دست اوست. « وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » ( المنافقون. 7 )
« لَهُ مَقالیدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » ( الزمر. 63 )
پنج: دنیا و آخرت و آنچه میان آنهاست از اوست. « یا مَن لَهُ الدُنیا وَ الاخِرَه » مفاتیح الجنان
شش: آرامش روحی و روانی فقط با یاد او امکان پذیر است ولاغیر « أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب » ( الرعد. 28 )
هفت: تمسک به قرآن و عترت وی موجب نجات از هرضلالت و گمراهی است. « ... اِن تَمَسَکتُم بِهما لَن تَضِّلوا اَبَدا » (حدیث ثقلین)
هشت: آمرزش گناهان فقط به وسیله ی او صورت میگیرد. « َ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ » ( آل عمران. 135 )
نُه: هر درِ رحمتی را که باز کند احدی توان بستن آن را ندارد و هر درِ رحمتی را ببندد احدی توان باز نمودن آن را ندارد.( ما یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِکَ لَها وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ....فاطر2)
دَه: کسی که بر غیر تو وارد شود محروم است، آنکه به غیرتو رو کند زیان کار است، هرکه به درگاه غیر تو رود محتاج گشته و هرکه از غیر فضل و کرم تو درخواست کرد بی نوا گردید(ازدعاهای ماه رجب-مفاتیح الجنان ص223)
(( خدایا عاقبت همگان را ختم به خیر و سعادت بگردان ))